CD Skripsi
Pengembangan Soal Tes Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pelajaran IPA Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan siswa dalam berpikir kritis. Hal ini disebabkan karena soal tes tidak dikembangkan sesuai dengan tuntutan berpikir kritis pada proses belajar mengajar IPA di Sekolah Dasar. Pengembangkan soal tes berbasis kemampuan berpikir kritis pada pelajaran IPA diharapkan dapat meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa terutama dalam menganalisis sebuah permasalahan, sehingga siswa dapat memberikan jawaban yang dilengkapi dengan alasan-alasannya. Berdasarkan hal tersebut dikembangkan soal tes kemampuan berpikir kritis dalam pelajaran IPA untuk siswa kelas V Sekolah Dasar. Tujuan yang hendak dicapai dalam penelitian ini adalah untuk mengembangkan soal tes kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPA untuk siswa kelas V Sekolah Dasar yang valid dan reliabel. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan (Research and Development) dengan model 4-D yang terdiri dari tahap pendefinisian (define), perancangan (design), pengembangan (development), dan penyebaran (disseminate). Soal tes yang dikembangkan divalidasi oleh 2 orang ahli materi dan 1 orang ahli bahasa. Pengumpulan data dilakukan dengan angket validasi dan soal tes kemampuan berpikir kritis. Data yang telah dikumpulkan kemudian dianalisis menggunakan software ANATES V4 dengan responden sebanyak 20 siswa kelas 5 sekolah dasar. Hasil validasi menunjukkan tingkat validitas materi 78,59% pada kategori sangat valid dan tingkat validitas bahasa yaitu 80% pada kategori sangat valid. Hasil penelitian menunjukkan bahwa soal tes yang dikembangkan sudah valid dan layak digunakan di Sekolah Dasar. Dari hasil praktikalitas, soal tes telah mampu meningkatkan kemampuan siswa dalam berpikir kritis.
Kata Kunci: Soal tes, Kemampuan berpikir kritis
iii
Abstract. This research is motivated by the low ability of students in solving critical thinking ability test questions. This is due to the lack of evaluation tools in the form of test questions based on critical thinking skills in the teaching and learning process in elementary schools. Developing test questions based on critical thinking skills in science lessons is expected to improve students' higher-order thinking skills, especially in analyzing a problem, so that it can encourage students to develop their thinking skills. Based on this, critical thinking skills test questions were developed in science lessons for fifth grade elementary school students. The aim of this research is to develop a valid and reliable test of students' critical thinking skills in science lessons for grade 5 elementary school students. The type of research used is research development (Research ang Development). The development model used is a 4-D model consisting of the stages of defining, designing, developing, and disseminating. The test questions developed were validated by 2 material experts and 1 linguist. Data was collected by means of tests and questionnaires. The data that has been collected was then analyzed using ANATES V4 software with 20 5th grade elementary school students as respondents. The validation results show the level of material validity is 78.59% in the very valid category and the level of language validity is 80% in the very valid category. The analysis using ANATES V4 software for the reliability value of 0.81 with a very good category. The discriminatory test results obtained 14 very good questions, 4 good questions and 2 questions with sufficient discriminating power. Analysis of the level of difficulty obtained the results of 5 questions with a difficulty index of difficulty and 15 questions with a moderate difficulty index. Furthermore, the distractor quality test was carried out on the questions, with good results that each alternative answer could be the student's choice when answering the questions.
Keywords: Test questions, critical thinking skills
Tidak tersedia versi lain